sunnuntai 23. elokuuta 2020

Espoon Automuseo / Espoo Car Museum 2/2

Hupmobil vm 1926

Lisää autoja. Monista autoista ei voinut ottaa sivukuvaa, kun olivat niin lähekkäin toisiaan.
Ja vuosilukukin unohttui osin kuvaamatta.

More cars. I couldn’t take a side view of many of the cars because they were so close together. 
And I forgot to photo the year informations of some cars.

Ford

Volvo vm 1939

Moskwitsh
Chrysler vm 1951

Essex vm 1929
Plymouth vm 1938

Lincoln vm 1937
Dodge vm 1955

X

Morris
Plymouth vm 1936

Ford vm 1930


Ford F100 vm 1951

X






perjantai 21. elokuuta 2020

Espoon Automuseossa / Espoo Car Museum 1

Olin taannoin Lillin ja Leevin kanssa Espoon automuseossa. Olin itsekin nyt tuolla vasta ensimmäistä kertaa, vaikka se on lähellä. Lapset valitsivat omat lempiautot (ei ollut muuten vaikea arvata, mitkä he valitsivat), mutta yhteinen ihastus oli valkoinen Ford. Itsestä oli kiva nähdä tuttuja vanhoja autoja. Kovasti on autot muuttuneet.

Some day I was with Lill and Leevi at the Espoo car museum. This was also my first visit to the museum  even though it's close to me. The children chose their own favorite cars (otherwise it was not difficult to guess which ones they chose), but the common favorite of both was the white Ford. It was nice to see familiar old cars. The cars have changed a lot.


 "Barbi" Porsche / Lillin suosikki

Lamborghini vm 2003 / Leevin suosikki

 Ford vm 1930


 Popeda vm 1956

Plymouth vm 1938

 BMW vm 1959

Formula vm 1970


Espoon Automuseo sijaitsee  Bodomin järven pohjoispuolella Pakankylässä. Isossa graniittikivinavetassa on kahdessa kerroksessa yli 100 ajoneuvoa ja saman verran pienesineistöä. 

The Espoo car museum is located north of Lake Bodom in Pakankylä. In a huge granite barn on the two floors have more than 100 vehicles and a similar number of small objects.

lauantai 15. elokuuta 2020

Turistina Riihimäellä / As a tourist in Riihimäki

Olin hetken turistina Riihimäellä.  En muista olisinko koskaan ollut tuolla, vaikka matkaa on "vain" 80 km kotoa. Aina paahtanut Hämeenlinnan väylää ohi. Nyt menin ihan tarkoituksella. Keskusta on tietty samanlainen kuin kaikki muutkin pienet kaupungit, niinpä suuntasin muutamaan tiettyyn kohteeseen. Ensimmäiseksi etsin Pohjoisen asemakadun vanhat talot.

I was a tourist in a small town Riihimäki  (about 30 000 inhabitants) for a while. I don’t remember if I had never been there, even if it is only 80 km away from home  Always driven past. Now I went on purpose. The city center is a bit similar to all the other small towns, so i headed to a few specific destinations. First I went to look at the old houses on North Station Street.

Kaupunginmuseo / Town Museum

X



X



X

Popot- cafe-Bistro


Punaisessa talossa on kiva kahvila ja putiikki "Bambi ja Kuu" / Nice cafe and shop

X



Vesitorni (Vesilinna) 30 m korkeana oli nähtävyys. Vesilinna on edustava esimerkki sotien jälkeisestä suomalaisesta funktionalismista. Se valmistui 1952.

The water tower was an attraction. It is 30 m high. It is completed in 1952.
Vesilinna is a representative example of post-war Finnish functionalism.

X



Yllättävän ihana kahvila "Cafe Bar Torni" löytyi vesitornin huipulla. Taustamusiikkina oli hiljainen latinomusa, mukava vaihtoehto ainaiselle räp- ja teknorämpytykselle.

I found a surprisingly lovely cafe on the top 
There was silent Latin music as background,, a nice alternative to ever-rap and techno music.



Lasimuseo unohtui koska se ei ollut ihan kaupungissa. Mutta ensi kerralla sitten.

tiistai 11. elokuuta 2020

Veklahden navetan rauniot /The ruins of the barn

Ajelin taas heinäkuussa Kirkkonummella Veklahdentietä pitkin, ja kuis ollakaan, tuttu palanut navetta oli edessä. Samaan aikaan parkkeerasi toinenkin utelias auto. Huomasimme oven olevan auki (viimeksi se oli riippulukolla suljettu), ja ei kun sisälle. Näky oli katastrofaalinen, kaikenlaista ilkivaltaa, jätettä ja graffitteja näkyi. Mutta pientä toivoa uudelleenkorjauksestakin oli, sillä sisälle oli tuotu monta pinoa korjaustarvikkeita.

I drove again in Kirkkonummi and I saw the ruins of the barn was in front. At the same time, another curious car was parked. We noticed the door was open (last time it was locked), and we went inside. The vision was catastrophic, all sorts of vandalism, garbage and graffiti were visible. 
But there was little hope of repairs, as many stacks of repair supplies had been brought inside.

Tjurkulla-Sonnimäki -tilan vanha navetta tuhoutui talvella 2012. Rajussa palossa jäivät pystyyn lähinnä vain seinät. Navetta on rakennettu vuonna 1917 ja laajennettu 1960-luvulla Porkkalan Parenteesin jälkeen. Rakennus on yleiskaavassa merkitty suojelukohteeksi.
Lue enempi mm. täältä: Viisykkönen

The old barn on the Tjurkulla-Sonnimäki farm was destroyed in the winter of 2012. In the event of a severe fire, only the walls remained upright. The barn was built in 1917 and expanded in the 1960s after the Porkkala Parentees. The building is marked as a protected area in the general plan.





X

X




Navetassa oli palonsyttymisaikaan ollut autoharrastajien toimintaa.
Näin tämän navetan ensi kertaa 2014, josta myös postasin muutaman kuvan (Katso tästä).

At the time of the fire, the barn had activities for car enthusiasts.
I saw this barn for the first time in 2014, of which I also posted a few pictures



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...