keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Pakkasella / In the frost

Auto (tai siis akku) hyytyi kauppareissulla. Ei muuta kuin kyselemään, joskos jollakulla olisi kaapelit mukana. Jostain syystä Micra ei ottanut virtaa startatakseen, soitto pojalle, ja hän noukki minut kotiin (Olin liian kevyesti pukeutunut, jotta olisin selvinnyt 15 minuutin kävelymatkasta). Parin tunnin kuluttua sain kyydin kokeilemaan uudestaan ja voila - micra starttas ihan heti avainta käännettäessä. Se oli tyhmänä huilannut... pöhkö auto. Ajelin sitten 50 km, jotta akku latuatutuisi. Pakkasta ei enää ollut ihan tuo alla oleva lukema, mutta myös -16 °C on jo liikaa.

We have hard frost, in the morning it was -20,3 °C. But during the day about  -16 °C. I went to the store (less than 5 minutes to drive) and when I later started to launch the car, it did not start at all. One man tried using the cables to get it start. It did not succeed. But later, I went again to the parking plats and surprise surprise .. my car started right away without cables. A stupid car - it had rested :). After that I was driving about 50 km to get the battery charge properly.

Ei ihan (vielä) sama lukema sisällä ja ulkona. Tämä on aamulla jotain klo 8.00.
Freezing temperatures early in the morning. Fortunately, the interior of my home is warm.

Salmisaaren voimalaitos, kuva otettu viikko sitten. 
Salmisaari power plant. Picture taken a week ago.

35 kommenttia:

  1. Lo raro es que funcione algo con esas temperaturas...
    Es final de invierno muy duro.
    Un abrazo

    VastaaPoista
  2. In these parts it's common to plug your car in overnight, especially if you don't have a garage, to keep the battery set, during the winter.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. We also combine a car, but it's only for two hours. You have to adjust the timer necessary in advance. I have a garage, but I can not connect because in my car there isn't the thing which it need..

      Poista
  3. Glad that you eventually managed to drive your car Orvokki - we don't realise just how much we rely on our cars until they will not start.

    VastaaPoista
  4. VERY cold--- Difficult to deal with sometimes. I enjoyed your post though....

    VastaaPoista
  5. It is still very cold there!!!!

    VastaaPoista
  6. That's not fun at all! Glad you got home OK and that your home is warm!

    VastaaPoista
  7. ...winter can be tough on cars.

    VastaaPoista
  8. Meilläkin akku oikutteli, jouduttiin hankkimaan uusi Motonetistä, mutta nyt pelaa
    entistä paremmin. Ei tullut onneksi maksamaan kuin 80 euroa. Helpotus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun akku on jotain 3 v. vanha. Onneksi ei tarvinnut ostaa nyt uutta.... kop kop.

      Poista
  9. Autojen sähkölaittteiden kuntoa ja kestävyyttä testataan näillä pakkasilla. Onneksi siellä on apu lähellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä... ajattelen kauhulla, jos olisin jäänyt jonnekin sivutielle (niitäkin täällä on.. :)

      Poista
  10. Autot ovat kovilla.
    Eilen aamulla auto ei lähtenyt käyntiin, myöhemmin päivällä kyllä, kun uudestaan pidin sitä piuhan päässä. Töiden jälkeen tein myös hieman kiertoajelua, että akku latautuisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina jännitttää, lähteekö auto liikkeelle. Mulla oli ihmeellistä se, että auto starttasi parin tunnin kuluttua ihan "itsestään" ilman lämmitystä tai kaapelita. Niin, sehän oli jäänyt ostarin parkkipaikalle, josta se olisi pitänyt hinata pois.

      Poista
  11. Un inverno duro, e quasi invivibile, per le nostre autovetture
    Un saluto,silvia

    VastaaPoista
  12. Magníficas imágenes Eila, las baterías con ese frío sufren mucho, lo raro es que algo funcione, todo tiene que estar muy preparado.
    Un abrazo

    VastaaPoista
  13. Meilläkin oli akku viime yön latauksessa. Eikä meinannut dieselVolvo lähes -30 asteen pakkasöiden jälkeen millään käynnistyä latauksen jälkeenkään. Ehkä tuo akku pitäisi vaihtaa, mutta toisaalta, eikös se pakkanen ala jo pikku hiljaa hellittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on autihallipaikka, mutta kun autossani ei ole sitä toista päätä, johon lämmityskaapelin voisi laittaa, niin aina starttaan kylmällä. Niinkuin nytkin lähti aamupäivällä käyntiin, mutta kun en ajellut sillä kuin sen 5 min, niin hyytyihän se. Kummallisinta oli kun se lähti virta-avaimella huilauksen jälkeen liikkeelle vaikkei aikaisemmin hyväksynyt kaksia kokeiluja virtakaapelilla. Eilen kokeilin, ja lähtihän se, mutta taas ajelin sen puolisen tuntia. Tänään sen on pakko lähteä liikkeelle.. :) Minulla on n. 3 vuotta vanha akku, ostin silloin uuden, kun viimeksi hyytyi kun oli se yksi tulipalopakkastalvikuukausi. Meidän lämmityksen autohallissa saa vain kahdeksi tunniksi ajastettua, niin että pitäisi aina ennen liikkeellelähtöä käydä kierrättämässä aika päälle (siis jos minulla olisi se jutsku autossa.. :). Miten sä pystyt pitämään koko yön latauksessa?

      Poista
  14. Acabo de llegar de la costa del Sol y en el hotel, había muchas personas de diferentes nacionalidades en el hotel que me alojaba, seguro que estaban allí huyendo del frío de su país. Allí, pase unos días disfrutando de mi cumpleaños.

    Besos

    VastaaPoista
  15. ·.
    Heipsan!
    I get scared of just thinking about those temperatures. No wonder that cars do not want to start. Surely you would prefer to live in Spain.
    I think the lowest temperature I've endured is -3 degrees, practicing with my snowshoes.

    Hugs Eila

    La Mirada Ausente · & · Cristal Rasgado

    VastaaPoista
  16. Siento frío solamente con ver esas fotografías. No me extraña en absoluto que el coche no quisiera arrancar.
    Un abrazo,

    VastaaPoista
  17. Oh my goodness how cold you must have been in your car but then it was important to get the battery recharged.

    VastaaPoista
  18. Buena serie invernal... Uf, que frio...

    VastaaPoista
  19. Hienot realistiset pakkaskuvat. Kun hätä on suurin, on apukin lähellä.

    VastaaPoista
  20. Tällasia sattuu nyt varmaankin monelle, kun on kovia pakkasia ollut. Hyvää viikonloppua sulle sinne!

    VastaaPoista
  21. Brrrrrrrrr !!! Fortunately I live in Portugal !! :)

    VastaaPoista
  22. Jotain lämmittävää pitäisi erityisesti talvella olla autossa erilaisten sattumusten varalle, muutakin kuin Sinolia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tiedän tuon, ja jos menenkin kauas, niin olen pukeutunut, tai on lisävaate autossa. Mutta nythän olin vaan ostarilla kauppareissulla (autolla alle 5 min, kävellen 15-20 min). :). Nyt auto on lähtenyt liikkeelle, mutta startin jälkeen ajelen vähän pitempään, kun muuten mun ajot olis just 5-10 min (kaikki on lähellä).

      Poista
  23. Olá, com o frio a bateria do carro tem tendência em ficar fraca, isto quando está já um pouco descarregada, uns cabos de carregamento dá sempre jeito, ainda mais onde faz bastante frio que se faz sentir por ai, a foto é natural e boa.
    feliz fim de semana,
    AG

    VastaaPoista
  24. Must be very cold in your country even in March !!!

    VastaaPoista
  25. Esta ola de frío en toda Europa deja estos momentos ¡buenas fotos!
    Un abrazo.

    VastaaPoista
  26. Estaos fríos no son muy buenos para los coches y eso que estarán preparados para soportar esas temperaturas.

    Saludos.

    VastaaPoista
  27. Eso pasa mucho con el frío , que loa coches no quieren arrancar.
    Besos.

    VastaaPoista
  28. ...many dead batteries here too.

    VastaaPoista

Olen todella iloinen kommentistasi.
I really appreciate your comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...